Filmsko Veče u ogranizaciji Vorky Team-a Ruma
Milan Milosavljević i Nikola Đurić
ALTERNATIVE FILM/VIDEO, Festival Novog Filma i Videa
Loši vremenski
uslovi nisu pokvarili organizaciju i lep odziv rumljana, zaljubljenika u film,
da dodju 14. marta i prisustvuju Drugoj filmskoj večeri u organizaciji Vorky Team-a Ruma. Tema ove
filmske večeri bio je Alternative film/video, Festival novog filma i videa. O festivalu
su govorili Milan Milosavljević, organizator i Nikola Đurić,urednik arhiva alterantivnog
filma, u Domu kulture Studentski grad Beograd.
“Alternative
film/video” osnovan je 1982. godine kao Festival jugoslovenskog alternativnog
filma i videa, sa ciljem da zabeleži i teorijski definiše kretanja, da ukaže na
vrednosti i nove stvaralačke mogućnosti u oblasti alternativnog filma i videa.
Osnivač i
organizator Festivala je Akademski filmski centar (AFC) Doma kulture
“Studentski grad” iz Beograda.
U
proteklih 30 godina Festival je prolazio kroz različite transformacije, u
skladu sa turbulentnim društveno-političkim okolnostima, a od 2006. dobio je
međunarodni karakter kako bi pružio uvid u nove tendencije na međunarodnoj
sceni i omogućio širu kontekstualizaciju domaće i regionalne scene.
O značaj
ovog festival Milan Milosavljević kaže:
Nije se promenio od nastanka 1982 do danas, Aletnative film/video festival se nosi mišlju da postoji
jedna grana kinematografije koja je daleko od toga da je zastupljena bilo u
javnosti bilo negde u našoj svesti a to je objedinjeno pojmom alternativno, ono što može da se posmatra van tokova regularne kinematografije. S tim da se vreme nekako promenilo od ‘80, pa i ranije, ti neki eksperimentalno-avangardni
detalji ili momenti u kinematografiji su ušli u mejnstrim i to je ono što danas
možemo da vidimo na TV-u, putem muzičkih spotova, nekih video radova ili čak i
regularnih mejsntrim filmova. Značajno je jer Festival posmatra film ili video
rad kao jednu komponentu vizuelnog dela koji ne odgovara onome što smo mi
navikli kad idemo u bioskop da razmišljamo o priči koja nas interesuje. Ovo je
jedna drugačija vrsta priče i više je važan vizuelni aspekat onoga što se
dešava na platnu i samim tim u interakciji sa gledaocima.
Milan dodaje: 2003 Festival je obnovljen (
nije radio od 1991-2002) sa jednim jakim regionalnim osvrtom na ex
jugoslovenski prostor, i internacionalnom kompeticijom- takmičarskim delom programa,
i tu može da se vide aspiracije naših ljudi na tom polju, postoji jedna grana
koja se zove video performans i video radovi koji više odgovaraju muzejskom
nego bioskopskom gledanju. Mada, mi i dalje generalno idemo na tu stranu i posmatramo
bioskop kao mesto gde se prikazuju filmovi. Festivalom mi vidimo gde je svetski
poredak koji se može svesti pod termin eksperimentalni film, ne alternativni, čak
ne ni avangadni. I procenjujemo na osnovu toga šta se događa u svetu a šta na prostoru ex Jugoslavije.
Festival nema odrednicu dužine trajanja
filmova. Na konkurs se javljaju i dugometražni filmovi, ali malo od njih se
prikaže na festivalu, jer ne potpadaju pod pojam alternativnog filma.
Autori, umetnici, koji se bave sličnim
granama performansom, video artom itd. nisu prisutni na festivalu, retko kad. I
što smeta izbegavaju pojam bioskopa, kaže Milosavljević, i napominje: jako je
važno gde i kako se projektuju filmovi, da bi film bio film. Ovo šta danas viđamo
se događa u galerijama i muzejima, to ima svoje mesto u slučaju izložbe, ali
ono što ima strukturu filma trebalo bi da ostane u bioskopu.
Teško se može reći da Festival ima uticaja
na bilo kakvu produkciju. Festival nema zvaničnih nagrada, ali postoji Lista značajnih ostvarenja sa 10
radova, koji obično bira međunarodni žiri, u ovom slučaju, tridesetogodišnjice,
je bio žiri iz ‘82, dakle
domaći. I svaki od tih nagrađenih autora se poziva da svoj sledeći projekat
uradi u produkciji AFC-a, da dođe i provede mesec dana u BG, o trošku AFC-a.
Imamo primer kolege iz Argentine Andresa Denegrija, koji je 2010 g. bio naš
gost mesec dana i uradio je 2 filma. Jedan se zove „Iznad Beograda“, i dobio je
nagradu kao najbolji autor domaćeg eksprimentalnog filma, jer je naša
produkcija. A nagradu je dobio na fetivalu Dokumentanog filma u Beogradu,
prošle godine.
Što se tiče digitalizacije filma
Milosavljević kaže: Digitalizacija je neminovna, Kodak je prestao da proizvodi
filmsku traku. Pitanje je estetike kako će ozbiljnije firme rešiti taj problem, npr. ARRI (proizvođač filmskih
kamera). Čip danas preuzima formu filmske trake. Bićemo svedoci da se na 35.mm
više neće proizvoditi filmovi zbog koštanja samog filma. Filmska traka će
ostati kao mogućnost bogatih da rade na filmskoj traci.
O
filmovima koji spadaju u alaternativne Nikola Đurić, snimatelj i urednik arhiva
alternativnog filma kaže: To su video radovi, uglavnom je korišćena digitalna
tehnologija sa svim svojim mogućnostima a mogućnosti su velike. Transpozicija
nekih mogućnosti na umetnički način. Ti filmovi su umetnički filmovi, ili
eksperimentalni ili drugačiji od ostalih. Funkcija im nije kao u bioskopskom,
komercijalnom, filmu da bude spektakl, da zabavi, da zaradi pare.
Šta znači
alternativni film, danas je to čest pojam koji se koristi. Ali, što se tiče
filma postoji predistorija vezana za amaterski film, koji je u jednom trenutku
prevazišao estetski tu vrstu filma i Joca Jovanović je po uzoru na Nemački film
predložio ime alternativni film.
Ovom vrstom filma su se bavili i danas poznati
autori Dušan Makavejev, Žika Pavlović i
pomenuti Joca Jovanović.
Posle
razgovora rumljani su imali priliku da vide kratke eksperimentalne filmove, iz
celog sveta, sa prošlogodišnje Liste značajnih ostvarenja, po izboru žirija u
sastavu: Vlada Petrić, Jovan Jovanović i Sava Trifković.
Od 400
prispelih filmova na Alternative film/video festival selektori su izabrali 40, a žiri je nagradio 10.
Rumska publika je imala priliku da vidi 9.
Rumski
zaljubljenici filma imali su još jednu priliku da vide značajne filmske
projekte iz sveta koje im je omogućio Vorky Team Ruma, sledeće filmsko veče zakazano je za April.
Нема коментара:
Постави коментар